Den definitive guide til linkbuilding

Når du skal i gang med at lave linkbuilding, er det vigtigt, at du først og fremmest har en klar idé om, hvad det er for en strategi, du vil benytte dig af. Det er nemlig ikke alle typer linkbuilding, der virker til alle websites. Der findes mange forskellige metoder til at bygge links op, og den rette metode afhænger bl.a. af dine mål med din hjemmeside samt din branche. I denne artikel giver vi et overblik over de forskellige metoder, du kan bruge til at lave link building.

Indgående og udgående links

Indgående links er links, som peger fra en anden hjemmeside til din egen hjemmeside. Udgående links er derimod links, som peger fra din egen hjemmeside til en anden hjemmeside. Der findes mange forskellige måder, hvorpå du kan få indgående links. Du kan for eksempel lave gæsteblogs på relevante hjemmesider, skrive artikler til andre hjemmesider eller deltage i debatter og fora på de sociale medier.

For at få udgående links fra din hjemmeside skal du først og fremmest sørge for at have indhold, der er interessant og relevant for dine besøgende. Derefter kan du for eksempel lave linkpartnere, give dine besøgende mulighed for at abonnere på RSS-feeds eller tilføje sociale medie-knapper til dit indhold.

Kvalitet frem for kvantitet

Det er ikke kun antallet af links, der er afgørende for, hvor godt du ranker – det er også kvaliteten. Det betyder, at det ikke nødvendigvis er hensigtsmæssigt at skaffe sig så mange links som muligt fra hvilken som helst hjemmeside. Det er langt mere effektivt at skaffe få, men gode links fra hjemmesider, der har en høj og relevant placering i forhold til dine sider.

Gæsteblogging

Et af de mest effektive linkbuilding-redskaber er guest blogging. Guest blogging indebærer, at man skriver et blogindlæg til en anden hjemmesides blog. Som udgangspunkt bør man kun lave dette på udvalgte hjemmesider – det vil sige dem, der har en relevant placering i forhold til din egen hjemmeside. Når du gæsteblogger på en relevant hjemmeside, er der stor sandsynlighed for, at mange af de besøgende også vil klikke sig videre til din egen hjemmeside.

Skriv konkrete tekster på din hjemmeside

En anden effektiv linkbuilding-metode er at skrive konkrete tekster på din hjemmeside. De konkrete tekster kan for eksempel være anmeldelser af produkter eller how-to-guides. Når man skriver disse tekster, er det vigtigt, at de indeholder links til relevante sider – det vil sige sider, der kan supplere den information, som der står i teksten.

SEO-links

En af de mest effektive metoder til at bygge links er ved hjælp af SEO-links. SEO-links er links, der er placeret på sider, der allerede har en høj placering i søgemaskinerne. Dette giver din hjemmeside en masse ekstra linkjuice, som vil have positiv indflydelse på din placering i søgemaskinerne.

For at skaffe disse links er det vigtigt, at du først og fremmest finder ud af, hvilke sider der allerede ranker højt i forhold til dine sider. Derefter kan du kontakte ejeren af disse sider og høre, om de er interesseret i at lægge et link til din hjemmeside på deres side.

Vær den første til at kommentere dette indlæg

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*