Sådan undgår og reducerer du stress

undgå og forebyg stress

Stress er en følelse af at være under et enormt pres. Dette pres kan komme fra forskellige aspekter af dit liv – både på arbejde og i privatlivet. En enkelt stressende ting kan vi alle klare, det begynder først at blive alvorligt, når det hober sig op.

Men der er heldigvis en masse ting du kan gøre for at undgå stress og komme i en situation, hvor tingene bliver for meget. Her er 7 trin til at forebygge stress.

1. Spis sundt

  • Hvis du spiser sundt reducerer du risikoen for en masse følgesygdomme.
  • Der er stigende bevis for hvordan mad har indflydelse på vores humør og hvordan det at spise sundt kan forbedre det.
  • Du kan forbedre din følelse af at have det godt ved at din sunde mad giver tilstrækkeligt med gode næringsstoffer til hjernen som vigtige vitaminer og mineraler. Vand er også vigtigt her.

2. Pas på med rygning og alkohol

  • Prøv at lade være med eller i hvert fald at reducere mængden af alkohol og rygning.
  • Selvom begge dele umiddelbart giver en lettelse på mange problemer, så løser det ingenting på lang sigt og kan bare gøre tingene værre.

3. Træning

  • Prøv at opbygge en vane med at træne regelmæssigt og gøre det til en del af din livsstil. Det kan være meget effektivt til at undgå stress.
  • Bare det et gå ud og få frisk luft og måske gå en rask tur – længere end du plejer – kan være virkelig hjælpsomt.

4. Tag fri

  • Planlæg tid hvor du kan slappe af.
  • Find en fornuftig balance, hvor du kan være ansvarlig over for andre men også over for dig selv. Det kan virkelig reducere dit stressniveau.
  • Fortæl dig selv, at det er ok at prioritere dig selv. Du skal ikke altid være til rådighed for andre, men har også brug for pauser, hvor du kun fokuserer på dig selv og dit velbefindende.

5. Prøv mindfulness

  • Mindfulness er en metode, der både inddrager kroppen og vores sind, så vi bedre kan relatere til forskellige oplevelser. Det indebærer at lægge mærke til vores tanker og følelser og vores evne til at klare vanskelige situationer. Det hjælper også til at træffe fornuftige beslutninger.
  • Prøv at praktisere mindfulness jævnligt.
  • Mindfulness og meditation kan praktiseres alle steder og på alle tidspunkter.
  • Forskning viser, at det kan reducere effekten af stress, angst og relaterede problemer som søvnløshed, dårlig koncentrationsevne og dårligt humør.

6. Sørg for masser af søvn

  • Har du svært ved at sove? Det er et almindeligt problem, når du er stresset.
  • Påvirker din fysiske og mentale tilstand din evne til at sove?
  • Kan du ændre dit ”sovemiljø”, så du bedre kan sove (f.eks. mørklægningsgardiner)?
  • Kan du stå op i stedet for at blive liggende, når dine tanker gør, at du ikke kan sove?
  • Kan du lave små ændringer i din livsstil, så du bedre kan falde i søvn og sove godt?
  • Det er vigtigt at få 7-8 timers søvn hver nat.

7. Du må ikke være for hård mod sig selv

  • Prøv at sætte tingene i perspektiv.
  • Husk at det at have en dårlig dag er noget vi alle sammen kommer ud for med jævne mellemrum.
  • Når din indre kritiker eller en ydre kritiker finder fejl og mangler hos dig, så prøv at finde sandheden i, hvad der egentlig bliver sagt.
  • Hvis du snubler eller føler du har fejlet, så lad være med at ”slå” dig selv.
  • Opfør dig som om du var din egen bedste ven; vær sød og støttende.
  • Brug et par minutter hver dag på at værdsætte dig selv.

Prøv at følge disse 7 trin så godt du kan og du vil mærke, hvordan dit stressniveau falder i takt med du får indført de forskellige forslag som vaner i din hverdag.

Vær den første til at kommentere dette indlæg

Skriv en kommentar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*