Så galt kan det gå på Google, hvis ikke du bruger de rigtige indstillinger …

Hvis du bruger Google Ads eller Google Adwords til at annonce for din virksomhed, så er der et par indstillinger, du SKAL kende til, hvis du ikke vil risikere at smide unødvendige penge på din markedsføring. Hvis du ikke er super skarp i hvordan Google Ads system fungerer, kan det være en rigtig god idé at hyre en Google Specialist for undgå dumme fejl.

 

Men lad os kigge på de 3 indstillinger du kan lave når du tilføjer dine søgeord.

De 3 søgeord indstillinger

Når du i Google Ads vælger søgeord som dine annoncer skal findes på, kan du vælge 3 formater for søgeordene, lad os kort gennemgå hvad de 3 går ud på.

 

  1. Eksakt match

Her dukker dine annoncer kun op på den præcise søgning. Og MEGET tætte varianter.

Fx hvis du byder på søgeordet: Chokolade, og din annonce kommer frem når nogle søger; Chokolade, chokolader og lign.

 

  1. Sætningsmatch (Phrase på engelsk)

Her dukker dine annoncer op når brugeren søger efter søgeord, og der evt. står noget foran eller bagefter.  Fx du byder på søgeordet: Chokolade, og din annonce kommer frem når nogle søger Chokolade pasteller, Hvid Chokolade osv. 

 

  1. Bred Match (Broad match på engelsk)

 

Her dukker dine annoncer op, når søgeordet har en relevans indenfor emnet (og nogle gang meget irrelevant). Hvis vi tager søgeordet: ”Chokolade” igen. Vil din annonce kunne dukke op på fx slik. Men også vingummi, lakrids og lign. Og hvor relevant er lakrids, hvis du søger efter Chokolade? 

 

Vær på vagt

Når du er inde og lave annoncer i Google Ads, er ’ Default’ indstillingen ’Broad’. Dvs. hvis du ikke er opmærksom på dette, kan dine annoncer potentielt blive vist på noget der højst sandsynlig ikke er i den søgendes interesse. Dette kan potentielt koste dig mange annoncekroner, til noget der aldrig fører til et salg. 

 

Her er et par (sjove) eksempler på annoncer, der nok ikke skulle være indstillet til Broad match.

 

Søgning: Chauffør kursus

Annonce: ”Kom på yogauddanelser”

 

Og

 

Søgning: Virksomhedsrengøring

Annonce: ”Få Hushjælp – hjælp til babysitning og børnepasning”

 

Og ikke mindst, min favorit

 

Eksempel på en virksomhed der sælger lifte (store maskiner til erhverv) – Men kommer frem på en søgning som ’Butlift’

 

UPS’er?

 

Min anbefaling:

Skal du starte en ny søgekampagne op, inde i Google Ads, kan du sagtens bruge metoden ’Broad match’ For at indsamle data, hvis det er et emne du ikke kender så meget til, fx hvis I lige er begyndt at sælge en nye service eller et nyt produkt.

MEN det er en rigtig god idé at holde øje med hvilke søgninger din annonce kommer frem på, så du i den forbindelse kan sortere irrelevante termer fra – og dermed spare dig for mange annoncekroner.

Dette kan du tjekke under fanen: ’Søgetermer’ Hvis du vil se på hvilket søgeord, din annonce bliver udløst.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*